Ciska Vandamme (°1971)

Ik ben Ciska Vandamme en werk op vrijwillige basis als ASS-begeleider voor de pASSage.

De basis van mijn engagement voor kinderen met een zorgvraag werd gelegd toen ik als monitrice meetrok op Kazou-kamp: vakantiekampen voor kinderen die schoolliepen in het Buitengewoon Onderwijs.

Niet veel later begon ik dan ook aan mijn opleiding maar duidelijk met het voornemen om daarna ook in het Buitengewoon Onderwijs aan de slag te gaan.
Het werd mij snel duidelijk dat creativiteit en muzische activiteiten heel belangrijk waren als extra aanbod in de ontwikkeling van die kinderen. Ik had al een stevige basis door mijn scholing piano en saxofoon, en kon dit gemakkelijk omzetten en uitbreiden binnen het Jeugdmuziekatelier waar ik 15 jaar les gaf. Ik ging er aan de slag met het Orffschulwerk: blokfluit en slaginstrumenten, ritmiek, beweging en samenzang. Het had een therapeutisch effect op soms minder getalenteerde kinderen die meer zelfzeker werden en succeservaringen konden opdoen.


Om ook mijn crea-aanbod te versterken, volgde ik een 3-jarige opleiding Materialenkennis en Vormgeving en de opleiding tot ambachtelijk kaarsengieter.




Daarnaast zette ik sterk in op textiele werkvormen: naaien, breien, haken,…




Alles samen vormde het een rijk aanbod voor 25 jaar Buitengewoon Onderwijs, onder andere in een T9 school: leren via crea en expressie in de meest ruim zin van het woord. Tussendoor werkte ik ook als Gon-begeleider en coördinator tot ik de overstap maakte naar het Ondersteuningsnetwerk met vooral veel aandacht voor ASS-begeleidingen.


Uiteindelijk stond ik mee aan de wieg van de Kleine Volkshogeschool te Ieper, waar ik daarna de jaarcursus Gemoedspedagogie en de vorming Mensbeeld en Autisme volgde.

Nu neem ik ook begeleidingen op binnen de pASSage, waarbij ik vooral inzet op expressie, vorm en ritmiek als therapeutisch middel.